Lektury do liceum – czy faktycznie są takie złe?

Lektury szkolne raczej nie cieszą się dobrą sławą. Często młodzież reaguje na nie niechęcią. Większość młodych osób tłumaczy swój stosunek do lektur tym, że nie lubi być do czegokolwiek przymuszana. Jest to typowa reakcja charakterystyczna dla nastoletniego wieku, kiedy to bunt i niezgoda stają się elemenetem procesu dojrzewania.

Jednak lektury do liceum zdecydowanie mają duży sens. W przygotowanej przez ministerstwo oświaty liście lektur nie chodzi przecież o to, by narzucać młodym ludziom konkretne opinie, a wręcz przeciwnie. Lista lektur skomponowana jest w taki sposób, by zawierała w sobie najrozmaitsze pozycje literackie pochodzące z różnych okresów i od różnych autorów. Tworzą one doskonały przekrój literacki, z którym z pewnością warto jest się zapoznać. Przeczytanie wszystkich lub większości książek z podstawy programowej, będzie skutkowało ogólną wiedzą na przeróżne tematy na pewno poszerzy choryzonty młodych osób.

Licealne lektury często mogą stanowić również dużą inspirację dla nastolatków, którzy dzięki nim zainteresują się danym tematem i być może będą chcieli go rozszerzać. Nauka, która rodzi się z pasji jest najlepszym sposobem na przyswajanie wiedzy. Wiadome jest, że nie wszystkie pozycje książkowe przypadną do gustu każdej osobie. Ale po to właśnie stworzono ogólny kanon, by każdy mógł zdecydować, co przemwia do niego najbardziej. Należy pamiętać, że o danej książce i o tym, czy podobała nam się ona czy też nie, możemy wypowiedzieć się dopiero po ukończonej lekturze.